четвртак, 20. септембар 2007.

PROKLETSTVO TRŽNIH CENTARA

Čudno je kako tržni centri u centru Beograda ne mogu da opstanu duže od nekoliko godina... da ne idem u daleku prošlost zvanu Gradić Pejton (ipak je to bio zanatski centar), ali ako se teleportujemo samo nešto više od jedne decenije unazad videćemo rascvetali t.c. Čumićevo sokače, mesto na kome su se po najboljem kursu menjale devize (meni jednom lično Arkan promenio 50 maraka!), džiberi kupovali air max patike i ššššuššškave trenerke, sedelo u kafiČima...a onda se, kao vesnik izlaska iz inflatornog inferna otvorio City Passage, daleko ekskluzivnije mesto koje je ličilio na ono što smo tih godina imali prilike da viđamo po inostranstvu (čitaj Budimpešti i Solunu). Pričalo se da je mesečni zakup u "Sitiju" u zlatnim danima tog centra koštao 1300DM, znači jedno 10 prosečnih plata u tom trenutku. Ali ni Siti nije potrajao bog zna koliko, bilo je vreme za nešto novo, dakle za Millennium, odlično lociran između Kneza i Obilićevog venca, savršen za svratiti posle posla ili tokom šetnje štraftom.
Naravno, istog časa se deo zakupaca iz Sitija prebacio na novo mesto, došli su neki novi likovi, a Siti je, (doduše ne poput Čumića koji sada izgleda kao grad duhova), počeo da propada i sada se jako malo kupaca odlučuje da ga poseti.

Ali, kada sam juče svratio u Millennium počeo sam da primećujem prve znake još jedne "najavljene smrti"...mali broj ljudi, nekoliko brendova je napustilo svoje lokale (Nike pre svih...zna Mišković...) tako da sve veći broj lokala zauzimaju klasični "butikaši" čije prodavnice uglavnom nose smešna italo imena i valjaju loše i na zapadu već demodirane cipele i garderobu po sumanutim cenama.

Apelujem da neki sledeći tržni centar bude mnogo veći i sadržajniji, Deltoidi najavljuju da će Delta City biti tako nešto...valjda će ličiti na moj omiljeni mall u okruženju WestEnd u Budimpešti, mesto na kome zaista možeš da završiš sve vezano za tu dosadnu smaračinu zvanu kupovina garderobe, nekoliko stotina prodavnica, 30tak fast food opcija (indija, kina, japan, tai, grci, turci..) i supermoderni multiplex bioskop na vrhu. Naravno, i dovoljno parking mesta.

Ja, doduše, preferiram šoping koji nije samo to već uključuje i šetnju po lepim starim gradskim ulicama, kafu u lokalnom kafeu, najduže se zadržim u knjižarama...ali kapiram da je ovo usud koji se ne može izbeći, naročito kad udari neki strašan minus ili plus. A i dosadio onaj Mercator, dajte nešto novo!

8 коментара:

Unknown је рекао...

Verodostojan opis istorije i sadasnjosti, sve to gledam, gledala sam i u razvijenim zemljama, no TRZNI CENTAR je samo trzni centar, uglavnom je ceo svet, siromasniji ili bogatiji na kraju kupovine gladan. zedan, iscrpljen, a poneko zeljan i neceg drugog. Trend je da se zato nudi gomila raznih restorana, verovali-ili-ne i dobrog kvaliteta, pa slatke cajdzinice, kafei, bioskop-i, cak galerije-ali prave, ne svastare tipa gift shop....i tako lako prodje kisni dan, samo je vazno ne racunati koliko je bio veliki ceh-ceh je ono sto pokrece ceo mehanizam. Delta city obecava, a kazu da je novi Merkator u Novom Sadu ogroman i sadrzajan, jos ga nisam videla:)

Ivan Bevc је рекао...

Verujem, neću zaboraviti sopstvenu dilemu...ma sta dilemu hiperkvadrilemu kom ću se privoleti carstvu i odličnu klopu u spomenutom Westendu. S obzirom da je bio kišni 1. januar i da je samo to radilo u celoj Budimpešti lepo smo klopali, a verovatno bi odgledali i neki film da u to vreme nisu išle samo sinhronizovane verzije :) mada, verovatno bi scena u kojoj Miki Rurk izgovara June potkivano bila neprocenjiva.

Ognjenka Lakićević је рекао...

heh, bas sam pre neki dan razmisljala o trznim centrima prosavsi kroz opustoseno cumicevo sokace - totalno dno. obozavam trzne centre, cak mi ni taj grozni vestacki vazduh ne smeta kada sam u zaru kupovine. (ovo, naravno, u inostranstvu, ovde mi zar kupovine ne postoji sem eventualno knjige i sl.). ovi nasi su prejadni. merkator je mali, i tamo vazduh vec pocinje da smeta, ali ...tamo bar ima i da se jede, sto je neophodno.

Ivan Bevc је рекао...

Dobro si primetila to za vazduh, pre par dana u Mercatoru sam osetio kako mi je glava otezala posle pola sata...a i izbor garderobe u Aveniji mode i Mexxu je bio ocajan...kao da je proslo leto, a nije dosla jesen/zima...

Prijalo bi mi nesto dobro ventilisano, veliko, sa 20tak novih brendova, bioskopom, kuglanom, klizalistem, 10tak restorancica...dakle nesto gde se moze provesti siv zimski dan.

Ognjenka Lakićević је рекао...

jao jeste - nesto gde mi nece biti hladno (doduse, u merkatoru je zimi prevruce) - da lepse prezimim grozne bljuzgave hladne dane:)...jedan H&M, body shop, knjizara sa dobrim izborom knjiga, kao i lepim sveskama, olovkama i sl, ceo sprat sa restoranima, dunkin' donuts, mala ikea,...e dobro, sad sam se vec pogubila...:)

Анониман је рекао...

E da - IKEA! Zna li neko nesto o tome? Meni bas nedostaje...

Unknown је рекао...

Hm, Ivane mastas o buducem mallu kao da si pricao sa mnom na tu temu :))
Pa novi Delta city bice otprilike bas ono sto svi zele a mi smo prepoznali za ovaj grad.
City ce imati 65000 kvm, tri sprata prodajnog prostora i pored objekta jos tri sprata garaza oko 1200 parking mesta. Oko 165 zakupaca predstavlja skoro sve sto vredi na nasem trzistu. Novi Deltin brend SuperMaxi hipermarket na 3000 kvm sa potpuno novim lux asortimanom prehrane, novim izgledom i novim layoutom, beby svet, tehnika, pivara, vinarija, gotova jela itd. Sedam bioskopskih sala, kuglana, igraonica za decu, restorani, NewYorker, Zara, Adidas, Mex itd
Da ne duzim otvaranje je 01 novembra, a do tada se strpite i stedite parice :-)
p.s. Vec sledece godine krece izgradnja drugog Delta City-ja na autokomandi (dve kule Delta Tower od 100.000 kvm + centar od 220.000 kvm)

Ivan Bevc је рекао...

Nebojsa, drago mi je da je tako, vidim i jedan dobar novi brend (newyorker), jedino mi je zao sto H&M posto ne radi preko posrednika vec samo direktno ulazi na trziste ovde ima sansu da se pojavi tek kada Miskovica otmu vanzemaljci.

Cime cete da popunite centar od 220 000 kvm? Zarom i Maxijem od po 110 000?

Nedostaje nam bar 30tak jakih brendova da bi toliki centri imali smisla...
A bar znamo koju cemo kafu piti u tim centrima...Costa izgleda nema alternativu...