среда, 5. децембар 2007.

WE DON'T NEED NO EDUCATION

Jučerašnja Politika prenosi rezultate istraživanja funkcionalnosti obrazovanja po zemljama: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=49897

Znam da ima mnogih koji žive u mitu da je naše obrazovanje najbolje...ali to jednostavno nije istina. Čak i u vreme mog školovanja (pre 15tak godina) bili smo bombardovani brdom nepotrebnih informacija koje smo morali da učimo napamet. Niko nas nije učio kako da učimo, kako da razumemo, kako da kritički razmišljamo...niti se mogla zamisliti polemika sa većinom profesora. Tek poneki svetli primeri su negovali taj sistem predavanja, ali to je bilo na ličnu inicijativu, a ne sistemski. Od ljudi koji imaju decu u školi čujem da je sada situacija katastrofalna...jedini neki udžbenici izgledaju bolje i zabavnije, ali oni koji treba da ih objasne deci niti su ikakav autoritet niti ih, s obzirom na primanja, preterano interesuje ono čime se bave.

Zato nam mnoge stvari nisu jasne, zato ne umemo da objasnimo šta nam smeta, zato ćutimo kao mule kada nas maltretira birokratija...

Tekst koji dosta pojašnjava: http://www.b92.net/zivot/nauka.php?nav_id=274752

20 коментара:

Анониман је рекао...

Lista je apsolutno besmislena. Verovatno su kriterijumi obuhvatali broj skolskih toaleta po glavi, kvalite table i ostalog nastavnog materijala, igralista i sl. Potpuna glupost.

Анониман је рекао...

Ma da, totalna budalastina. Zna se da je to mracna propaganda, kod nas je raj na zemlji koja je inace ravna ploca koja lezi na ledjima slonova. Kompjuteri zrace a Darvinova teorija jos vise. U stvari, Rusija je na prvom mestu te liste a mi za njima. Kako obrazovali decu tako nam i Bog pomogao. Zivela Srbija!

Анониман је рекао...

Dovoljno je videti da je Novi Zeland na 7. mestu, a Rumunija jos ispod nas. Lista je potpuno besmislena, osim ako funkcionalnost ne oznacava neku sumnjivu kategoriju obrazovanja koja, cini mi se, uopste nije pozitivna. Sve mi se cini da ovo govori ko ima najbolje vodoinstalatere. Jel' to to?

Анониман је рекао...

Ma da, totalna besmislica. Zna se da su nasi vodoinstalateri najbolji. Ako se dobro pogleda lista vidi se da su to sve nama neprijateljski nastrojene zemlje koje seire dok nam se otima 15% teritorije, proglasavaju nas fasistima, muce nasu mentalno obolelu decu. Zemlja u kojoj se proslavljaju izborne pobede GW Busha i Vladimira Putina, gde je Velimir Hadzi Ilic magistar a Antonic i Vukadinovic nezavisni analiticari mora da bude na prvom mestu. Pardon, drugom, jer prva je majcica Rusijica.

Анониман је рекао...

Ala je neko ovde ostrascen, politicki opterecen i netolerantan. Ignorisem takve individue. Kultura pre svega - politicka i komunikacijska.

Анониман је рекао...

koliko cujem i ovde je situacija katastrofalna (rusija), los profesorski kadar, nezaiteresovanost i djaka i profesora...mislim da je faksu situacija malo drugacija. ali sve jedno, da li osnovna, srednja, ili fakultet, ako mozes da platis da ti dete prodje razred proci ce. i to je fakat.
zato nasih ljudi, strucnjaka iz razlicitih oblasti ovde ima puno.

Анониман је рекао...

Sto je najzesce, ima i divnih udzbenika, ali posto je sada prepusteno profesorima da biraju po cemu ce predavati, masa njih, narocito stariji, opredeljuju se za stare udzbenike (neki su neizmenjeni i po dvadesetak godina!!!), prosto zato sto su pred penzijom i mrzi ih da uce nove programe. E, dok je tako, onda mozemo ocekivati da cemo na ovakovoj i slicnim listama ubuduce biti sve nize, nazalost.

A stoji i da su deca nezainteresovana za sve sto imalo lici na skolsku obavezu; obrazovanje je ovde vec odavno kategorija nizeg reda. Bitno je imati najnovije modele mobilnih telefona, patika i sl., a novac za to dolazi sa druge strane, sve manje od toga sto nesto postizes postenim radom i obrazovanjem.

Анониман је рекао...

Da, pročitah juče. I jezivo je.
Predrasude i centralizam je čudo jednog ne/mišljenja.
Ko što mo s neba pali, tako smo i najobrazovaniji, tako smo i najdruželjubiviji, tako smo i najviši, tako smo i najpametniji, tako smo i ne znam ti ni ja šta!!!

Grozno je kad se startuje od ovakvog repera, ali život nije predrasuda i s tim se moramo suočiti pre ili kasnije.
Što pre, pre će nam bar deca imati šansu da osete iole normalan raspored vrednosti i pravu slobodu izbora.

popkitchen је рекао...

Dok chovek skapira koji anonimus je ustvari Kostunica a koji slusha Peschanik, malo se pogubi. Dajte ljudi sebi nekakve nadimke.

Ne mislim da je nashe obrazovanje najgore, ali to da je pretrpano i nemodernizovano to je istina. Ono sto je mozda najgore je sto niko ne razmishlja koji je cilj obrazovanje i za sta se obuchavaju deca - da znaju glavne gradove Evropskih drzava, citiraju latinske poslovice i ... (e ovde sam htela da dam neki primer iz hemije, ali ne mogu da se setim - ja sam potpuno nefukcionalno obrazovana) ili da sutra budu nosioci privrednog razvoja. Kod nas je reforma svodi na zahteve za vechim platama, vishe kompjutera ili krechenje fasada. Daleko da je to nepotrebno, ali niko ne pricha o nekim drugim, podjednako vaznim stvarima.


Slushala sam Kaziprst gde je voditeljka pitala shefa sindikata prosvete "Kako sindikat nikad ne strajkuje protiv loshih udzbenika ili katastrofalnog stanja higijene u skolama, zasto samo se bune protiv svog losheg materijalnog polozaja?". Meni je to dobra ilustracija.

Ivan Bevc је рекао...

uf, iznenadih se brojem komentara, iz nekog razlog hotmail mi ne javlja da je stiglo isto...

Bas kao i kod svih drugih kritika koje dobijamo delimo se na one koji skacu kao opareni i vicu kako je sve to budalastina (na ovom blogu ima jedan dezurni anonimus prepoznatljivog vokabulara) i one druge koje to zaita pogadja ali ponekad zvuce/zvucimo kao da su/smo jedva docekali potvrdu onoga sto mislimo o Srbiji.

Mene pogadjaju ovakve stvari, a sto se broja toaleta tice plasim se da bi nas taj kriterijum spustio na samo dno liste....

Dobra je primedba na racun sindikata, struka je ta od koje bi trebalo da stignu nove ideje...ali ta struka je edukovana u istom sistemu, a onda ponizena niskim primanjima te naterana da vise misli o tome gde moze jeftino da pazari osnovne namirnice nego kako da od klinaca stvori ljude.

Jos kada se tome dodaju roditelji koji u slicnoj situaciji imaju sve manje vremena za decu rezultate nije tesko predvideti. Deo klinaca je na splavovima, deo divlja po stadionima, a oni najpametniji gledaju kako da zapale odavde.

Анониман је рекао...

Funkcionalnost obrazovanja treba da stvari fah idiote kojima je lako medijski ispirati mozak i voditi ih kao stoku. Tako izgleda i Bolonja, i sve je to na istoj liniji.
Nasa deca su jako uspesna na inostranim takmicenjima iz raznih, kako drustvenih tako i prirodnih oblasti, kao i deca iz Rumunije, Rusije, Madjarske i drugih "funkcionalno" losih obrazovnih sistema. Ovih prvoplasiranih 10 sa ove liste nema NIGDE nia na jednom takmicenju iz bilo koje oblasti. Nikad. Lista je besmislena koliko god bilo moderno cutati o tome.

Ivan Bevc је рекао...

Takmičenja nisu nikakvo merilo proseka, to je i idiotu jasno. Da li to što imaju mnogo prvaka u Formuli 1 čini Brazilce ili Fince u proseku boljim vozačima od nas?

Анониман је рекао...

Ni studija ne govori o proseku. Ona se bavi FUNKCIONALNOSCU obrazovanja. Time koliko je ono uspesno u stvaranju fah idiota koji ne znaju nista o svetu oko njih, niti ih zanima, niti su sposobni za bilo kakvu sintezu i slozenije poimanje stvarnosti. Jednostavno, za mene je najzanimljivije i mom duhu najzabavnije upravo apsolutno nefunkcionalno znanje koje nema nikakvu upotrebnu i monetarno merljivu vrednost. I sa tako obrazovanim ljudima uzivam da komuniciram. Ne sa fah idiotima. Em su dosadni, em zatupljeni.

Milena је рекао...

Ja mogu jedino da pricam vrlo usko o ovoj temi, jer mi je jedina uporedba ostala sa fakultetskih dana kada sam imala prilike da razgovaram sa studentima iz SAD-a i Engleske. Studirala sam knjizevnost. Amerikanci su me zaprepastili koliko malo su znali o pojedinim strucnim temama. Britanci su opet bili fantasticni, pogotovo oni koji su u toku studija putovali po raznim evropskim univerzitetima. Kada sumiram sve utiske, mogu jedino da zakljucim sledece: mi ucimo sve i svasta. Sa jedne strane to je dobro u smislu da dobijamo siroko znanje. Sa druge strane je veoma lose, jer ne samo da je tesko sve to zapamtiti nego mi ne znamo sta znaci zavrsiti skolu i biti strucan i tako neminovno ostajemo prosecni. Ja nikada necu zaboraviti da sam pala na jednom ispitu zato sto nisam znala kako izgledaju originalne korice Zitija Petru Velikom od Zaharija Orfelina. Naravno, naucila sam, pa sada ni to necu vise nikada zaboraviti ali isto tako mi nikada nece biti jasno zasto su korice bitnije od onoga sto je u njima. Postoji jos jedan veliki problem u Srbiji, a to je cinjenica da niko ziv ne zeli da predaje po seoskim skolama, sem ako bas ne moraju. Licno poznajem nekoliko ljudi koji u pojedinim selima predaju nesto za sta se nikada u zivotu nisu skolovali. Najcrnji mi je primer poznanika koji je zavrsio Fakultet sporta i fizickog obrazovanja, a predaje engleski jezik.

Анониман је рекао...

"ponekad zvuce/zvucimo kao da su/smo jedva docekali potvrdu onoga sto mislimo o Srbiji."

U pravu si. Vidim se odma. Na žalost.

popkitchen је рекао...

@milena: apsolutno si u pravu. Pogotovu sto se korica tiche, ja nisam morala da uchim to, ali sam imala predmet koji se zove staroengleski jezik, sto je podrazumevalo ucenje gramatike napamet jezika koji je odumruo u 7 veku. I to ne nesto smisleno (ako to moguche, to inache zvuchi ko elfshki iz Lord of the Rings) nego samo napamet deklinacije po padezima, jaka i slaba podela .... Prvo sam pala, a onda sam izlepila celu kuchu sa tim glagolskim i imenichkim promenama, preslishavala se milion puta dnevno. Danas ne znam ni jednu staroenglesku rech.

U Srbiji ima neverovatno siroko obrazovanih ljudi, ali to nije rezultat skole u to sam uverena, barem ako prichamo o nachitanim ljudima, to je vishe stvar afiniteta.

Kad chovek pochne negde da radi shvati da ljudi koji mu shalju mailove ili nekakve projekte su nepismeni u velikoj meri, iako su fakultet zavrshili.

Bash me zanima da li neko govori nemacki iz moje generacije ( a uchili smo ga 10 godina) a da nije ishao na kurs. Nema shanse.

Srechom obrazovanje nije jedna od onih stvari koje treba rushiti, pa onda sve ispochetka (mozda zato sto niko nema preterani interes za ovu oblast) , mislim da mora da se menja konstantno, tako je svuda, reforma nije od A do B, recimo u Engleskoj, oni stalno nesto menjaju. E kad to prosveta shvati, uz to ide u vishe rada za iste pare, mozda nestho i bude...

Анониман је рекао...

Objasnjeno je da nije toliko bitno sta se uci, nego koliko su djaci u stanju da primene to znanje na svakodnevne situacije. Ili, kao sto rece gosca Kaziprsta iz Centra za edukaciju ili kakos e vec zove ta organizacija, nasi djaci nisu obuceni da vide da u realnom zivotu nece imati jednacine gde pise nadji x ili nadji y, nego ce morati da situaciju prepoznaju kao neku vrste jednacine i probaju da je postave i rese

Анониман је рекао...

A sta tek reci o ljudima koji su pali na ispitu iz hrvatske knjizevnosti jer nisu znali koliko je bilo pozara u romanu "U registraturi"? To je bilo kao blic pitanje da profesor vidi da li ste uopste citali roman. Mislim da je sustina knjizevnosti - a i obrazovanja - u necem drugom, samo sto to ovde malo njih shvata.

Milena је рекао...

Popkitchen, razumem te potpuno. Naime ja sam ucila staroslovenski i jedva da se necega secam iz prostog razloga sto za sve ove godine to moje (nekadasnje) znanje nije imalo upotrebnu funkciju. Volela sam predmet, bio mi je zanimljiv, ali mi to znanje nikada do sada nije zatrebalo, sem da se zezam sa prijateljima u stilu и рєчє отрокомъ своимъ ... :D

Unknown је рекао...

FINLAND RULES :)))))