среда, 25. јул 2007.

KRATEŽ

Nisam stigao da odmah nakon što sam video snimak na HRT-u prokomentarišem nastup ustaške gothic rock zvezde Thompsona na Maksimiru. Ali, računam da nikada nije kasno pa čisto da spomenem par impresija. Prvo, sada sam po prvi put čuo njegove pesme, znao sam ga po "čuvenju", te hrvatski Baja mali knindža, te neviđeni džiber...u Vremenu sam svojvremeno pročitao tekst jedne pesme (Zbog Anice i bokala vina zapaliću Krajinu do Knina, zapaliću dva-tri srpska štaba, da ja nisam dolazio džaba) i slatko se nasmejao količini gluposti koju ta "pesma" emituje. Valjda mi je tako bilo lakše nego da razmišljam o tome koliko je strašno kada takva naci ojkanja postanu mainstream.
Drugo, nisam imao predstavu koliko je to zapravo loše. Muzička matrica negde na pola puta između lošeg hard rocka 80tih i poznog Bijelog Dugmeta. Mračnjačka ikonografija, malo teorije krvi i tla, malo slavne viteške hrvatske prošlosti (?!), malo slavljenja sopstvene superiornosti u odnosu na (sve?) druge, pokoja nacionalno ljubavna...u odnosu na ovo opusi Kerbera i Galije (izvinite Nišlije) zvuče kao esencija progresivnog rocka.

Ali ono što mene lično najviše pogađa je to što u sred Zagreba, grada koji lično vrlo simpatišem, više od 40 000 ljudi peva sa ovim gastarbajterskim diletantom. Nije samo u pitanju loš muzički ukus, ovde je muzike najmanje, već u toj poruci koja veliča "mladu, a drevnu Kroaciju" i ostalima poručuje da paze šta rade ili...
Pokušavao je "objektivni" HRT da režijom prikrije neprijatne simbole ali potkrala se pokoja greška te je ovaj domoljubni trijumf nekako ispao bljutav i neprijatan.

Užasno mi je bilo žao što nisam za vreme snimka imao pored sebe nekog normalnog Hrvata da mu dupe pomerim od zajebancije. Često me je sramota što sam iz Srbije, te večeri mi je bilo super. Imamo mi svoje sramote (posrnuli Bora Čorba, guslarski epovi o Raši i Ratku) ali uz našu najveću sramotu Cecu đuskaju isti oni Hrvati koji đuskaju uz Thompsona što pokazuje da "ima neka tajna veza" i da se primitivci svih zemalja u stvari odlično razumeju, u pauzama dok ne haraju po kućama dojučerašnjih komšija i prijatelja.

Iako su svoju (etnički gotovo čistu) Hrvatsku državu dobili pre 12 godina naši zapadni susedi i dalje pate od istih boljki kao i mi. Umiveniji, bolje dizajnirani i bliži miteleuropi ali i dalje skloni besmislu mržnje i nekritičkom obožavanju svoje nacije (filosofija palanke i ovde radi). A šta bolje prikriva sve tranzicione probleme, prezaduženost i sporost u evropskim integracijama nego malo nacionalističkog pira i busanja u grudi hrvatske/srpske/crnogorske/albanske...

20 коментара:

Анониман је рекао...

Nemam komentara.... osim mozda da me pri pomenu ovakvih stvari prvo obuzme bijes, a onda mi krenu suze na oči. Nažalost, tako je uvjek bilo, a bogami i biće.

Ivan Bevc је рекао...

Magrit, protiv ovakvih stvari se treba boriti smehom. Ovakvim pojavama ipak prolazi vreme, svi Perkovici na ovim prostorima, kako situacija bude postajala normalnija, postajace izlisni i nestace.

nkl. је рекао...

naši zapadni susedi i dalje pate od istih boljki kao i mi.

pda. varvari i jedni i drugi. pogledaj recimo slovence. totalno anoniman narod. a srbi ili hrvati totalno varvarski orjent. taj baja ili bilo koji naš baja, umesto pesme zamisli da drži neku sekiru, sataru u ustima i njome vitla okolo. reči su kao mač.

svracak је рекао...

fascinira me opstanak te 'muzičke' pojave a još više sam začuđen fanatičnom podrškom hrvatskog 'javnog servisa'. naše zapadne susede je uvek odlikovala doza pragmatičnosti koju mi nismo imali...u tom svetlu se pitam zašto sećanje na 'domovinski rat' čuvaju kroz takve karikature pored onakve lepote na poslednjoj slici pored tvog teksta?

Ivan Bevc је рекао...

E moj svračče, ne mož se tek tako pobeć od balkaniše idiotizma. Lepe zemlje, lepi ljudi...ali glupi pa to to ti je :)

HRT je prilično nezavisan (kada se poredi sa RTS) ali je očito da HDZ podgreva nacionalnu priču pred izbore pošto SDP slovi za favorita. Nacionalni servis ipak ne može da se odupre onoliko koliko bi voleo.

svracak је рекао...

uf, ne verujem ja u to ivane, oni imaju kulturu, očigledno, prividnog TV pluralizma bez suštinske težine, za razliku od lokalnog divljačkog ukucavanja željenog programa u lobanje 'dragih gledalaca i gledateljki.'
btw, nedavno, sam na hrtu oko 20h gledao emisiju hvalospeva o dotičnom kvazi glazbeniku, neposredno posle dnevnika u kom su veličane evropske vrednosti i praćenje puta 'sa kojeg ne smemo skrenuti'.
podgrevanje? slučajnost? HDZ vs SDP?...ne verujem, to je modus operandi.

Aleksandar Maćašev је рекао...

Uh secam se svog poslednjeg predratnog letovanja u Hrvatskoj (plivacko takmicenje u Zadru 1990.). Milo Hrnic (ili tako neko) pozdravlja publiku sa "Ako ste Hrvati, zelim vam dobro vece". Limenke svijeza hrvatskoga zraka.
2004 odlazim opet u Zadar i umalo da nas izmlate. Scena je bila dosta filmska (baje u kolima sa stanglama).
Ostrva su totalno druga prica (bar Hvar)... prijatni ljudi, pitaju sta ima novo u Beogradu...
Zagreb mi je dosadna becka provincija kao i Ljubljana (nenacionalna, licna impresija).

Mnogo daleko od toga da sam "e, j..cemo i mi njima kevu" nacionalista. Hrvati su vrlo slicni Srbima u ispoljavanju novootkrivenog nacionalnog identiteta. Sto rece moj prijatelj sa udaljenijeg kontinenta :" Hrvati mrze samo Srbe (i pomalo Bosance) i nekako su koncentrisani u svojoj mrznji. Srbi mrze ceo svet, pa se ta mrznja nekako razvodni".

Svejedno, osecate se mnogo bedno (i zbog jednih i zbog drugih) pogotovu ako imate prijatelje i rodbinu u Hrvatskoj.

POWDERFINGER је рекао...

ljudska glupost je neunistiva, sreca u nesreci je da bora djordjevic i ostali nasi navedeni nemaju pristup rts-u iz vise razloga, whatever, mene impresionira uzasno zastarela ma sta zasterela golo g. od muzike mutant folka (?) i kretenske verzije hard roka

Ivan Bevc је рекао...

Zagreb je meni simpa, jeste provincija ali isto koliko smo mi Turska provincija...

Bora Corba je imao pristup RTS-u na proslavi srpske nove, zar ne? Doduse, on se tada obracunavao sa "unutrasnjim neprijateljima" i to je uradio toliko dobro da je ovima pomogao da udju u parlament.

Aleksandar Maćašev је рекао...

Da smo turska provincija, jesmo.
Jos samo to utuviti klerofasistima u glavu. Da ublaze nebesko srbovanje ;)

Анониман је рекао...

super je sto kad god se pomene hrvatski mora u paketu da ide prica i o srpskom nacionalzmu, dok kad je prica o srpskom nacionalizmu u igri od hrvata ni traga ni glasa.

porediti boru, kakav god da je, pa cak i baju, sa tompsonom je smesno.

Ivan Bevc је рекао...

Super ili ne ja se držim principa da prvo treba ispred svoje kuće počistiti pa bacati pogled u tuđe dvorište - moj blog, moj princip.

Porediti Boru sa Thompsonom je legitimno ako se uzme u obzir njegovo "delovanje" od početka 90tih kada je aktivno podržavao Miloševića pa Šešelja, a sada je veliki fan Koštunice, a ne libi se ni hvalospeva na račun Ratka i Radovana.
Jedina razlika je u tome što je Bora nekada bio nešto (što celu priču čini tužnijom), a Thompson nikada nije bio ništa.

Анониман је рекао...

sve to stoji i sasvim je legitimno ali ima jedna kvakica: Bora nikad ali nikad nije imao pesmu o Dimitriju Ljoticu ili generalu Nedicu, slazes se? sem toga ja se ne secam nijedne koljacke pesme Bore Djordjevica.

Istina je da je njegov patriotizam nedosledan i kicerski nastrojen sto se moglo videti za srpsku novu godinu, ali to je jedno a koljacke pesme gde se glorifikuje najcrnji fasizam nesto sasvim drugo. Mozda su Ratko Radovan i Sloba fasisti, Seselj je sigurno, ali opet je malo smesno to porediti sa Maksom Luburicem i covekom kome je ime Ante a prezime mu znate.

eto zeleo sam da skrenem paznju za to, naravno tvoji su principi skroz legitimni, ali ako je potrebno da cistim ispred svoje kuce ne znaci da cu da pljujem sve sto mi se ne svidja jer je sve to pitanje licnog afiniteta. Po tome se danasnja Srbija i razlikuje od danasnje Hrvatske: jednostavno je mnogo liberalnija u primarnom smislu te reci.

secamo se slucaja Gurovic i histerije koja je nastala zbog njegove tetovaze u susedstvu. da li je iko odavde protestovao zbog velelepnog maksimirskog koncerta? niko, a ostatak sveta svi odreda...

Ivan Bevc је рекао...

Bora nema pesme kao Thompsonove, valjda je još toliko svestan da bi ga to potpuno ponizilo...mada je duet sa Bajom malim knindžom ili nastup sa Minđušarima ozbiljna bruka.

Što se dueta RR tiče oni meni nisu ništa bolji od spomenutih Pavelića, Luburića i sličnih ustaških gnjida. Bagra je bagra, i jedni i drugi su pobili mnogo ljudi pod firmom borbe za naciju i usput opljačkali milione.

Анониман је рекао...

pretpostavljam da znas iz kog benda su nastali mindjusari i za reputaciju tog benda u bivsoj drzavi. stvari nisu toliko jednostavne kakvim ga pokusavaju predstaviti danas.

sto se tice istosti/razlicitosti ne delim tvoje misljenje ali ga razumem.

i pejstovacu svoj poslednji komentar za vruc vetar posto iz nekog razloga nece da ga objavi tamo:

nemas zbog cega da mi se izvinjavas ivane, sve je okej. malo je smesno da sale kritikuje anonimnog za stvari koje na kraju i sam radi.

Ivan Bevc је рекао...

Ma ok je sve. Ja sam zaista protiv teskih reci medju ljudima na ovom blogu. Mozemo da se kritikujemo do besvesti i da se ne slazemo ali samo da to bude u okvirima normalne komunikacije.

Анониман је рекао...

nekako sam dosao do zakljucka da je normalnost prisutna kada se ne naglasava vec podrazumeva. ako ja nekom treba da objasnjavam sta je normalnost velika je verovatnoca da razgovor klizi ka nenormalnom i onda je bolje ni da ga nema.

Ivan Bevc је рекао...

Potpisujem.

Aleksandar Maćašev је рекао...

hm, da...
ocigledno postoji disproporcija u ultra-nacionalistickom zanosu izmedju Srba i Hrvata. Mozda da opet protumacim kako Hrvati mrze samo Srbe , a Srbi mrze ceo svet (ovo stvarno uzeti ne sa zrnom soli, nego sa gromadom). Ili razlika u dominantnoj konfesiji (katolici vs. pravoslavci)?
Ali... i jedni i drugi (nacionalisti) su davno presli prag dobrog ukusa i civilizovanog ponasanja, tako da mi je pitanje intenziteta posle predjenog praga irelevantno (bar mislim...).
Bora Dj je stvarno bio neko (ja posveceno slusao Buvlju Pijacu)... ali je on samo jedan od mnogobrojnih primera kvalitetnih ljudi koji pobenave od nacionalizma (ili je to oduvek cucalo u njima?). Ja se uvek izbezumim od Vladete Jerotica koji je od super zanimljivog jungianskog psihijatra zglajznuo u pravoslavno buncanje (nota bene: postujem razne istinske vernike, ali mi ocnjaci iskoce na pokusaj njihovog pacanja u MOJ zivot).
Imate svog favorita?

Ivan Bevc је рекао...

Buvlja Pijaca je prva ploča koju sam samostalno kupio, a Vladeta je tužna pojava...užasno je kada ostareli ljudi iz najbednijih pobuda (strah od smrti u kojoj po njihovom ranijem uverenju nema ničega pa beže u okrilje religije koja nudi nešto) počnu da glavinjaju po crkvama.

Upravo to Aleksandre, poštujem vernike...isto koliko i one koji ne veruju...hm, možda ipak malo manje, ali dobro, ali njihova vera ne treba ni na koji način da utiče na moj život.