среда, 12. септембар 2007.

MILJENKO

Otkrio sam da jako mnogo ljudi, čak i onih kojima knjige ne služe da popune prostor u regalu ili, ako su teži primerci u pitanju da preEtisnu kupus, nema pojma koliko je Miljenko Jergović sjajan pisac. Ok, čovek stvara i objavljuje u Hrvatskoj, odatle preferiramo eventualno bajadere i ledene kocke, dobro, i domaćicu, ali da ih čitamo? Ajte molim vas, pa da posle pod uticajem tih podmuklih stranica natopljenih hrvaštinom, katoličanstvom i ijekavicom počnemo pričati..ehm..da pričamo kao Oni?!

Šalu na stranu, lepo je za savremenika, a gotovo i vršnjaka imati ovako talentovanog pisca, pri tom i hiperproduktivnog za standarde ovdašnjih pisaca koji svaku svoju knjigu "iznojavaju i porađaju" godinama. Miljenko s lakoćom izbacuje romane, zbirke priča, eseje, novinske tekstove za Globus i Jutarnji...uostalom, evo biografije koja svedoči i ovome:
http://www.rende.co.yu/ledolomac/015_bio.html

Na sajtu njegovog srpskog izdavača kuće Rende videćete naslove koji su dostupni u domaćim knjižarama, a osim njih od skora možete da pronađete (po jako niskim cenama) i par naslova u izdanju zagrebačkog VBZ-a (Drugi poljubac Gite Danon i druge priče i Historijska čitanka 1).

Neka preporuka? Slobodno pročitajte sve, Jerga je jedan od onih retkih stvaralaca koji drže nivo, a često novim delima nadmašuje ona stara. Nekada poznat po kratkim pričama sada je apsolutno ovladao romanom što ćete najbolje videti čitajući Rutu Tannenbaum. Detaljan prikaz te knjige i intervju sa Miljenkom Jergovićem najavljujem za oktobarski Yellow Cab.

Evo malog eksperimenta, pokušajte večeras da za vreme utakmice isključite ton i počnite da čitate neki od tekstova iz Historijske čitanke, po mogućnosti vezan za fudbal. Povremeno bacajte pogled ka TV-u i vrlo brzo ćete videti kako je Miljenkova stvarnost lepša i poetičnija od one koju gledate. Čim se isključi zaglušujuća buka zle kutije ona gubi 50% svoje snage i iluzija bledi i nestaje.

10 коментара:

Aleksandar Maćašev је рекао...

Nikako da se bacim malo na suv.hr. knjizevnost. Samo se secam davnasnjih Tribusona i Pavlicica.

A i ovo serbsko slabo citam. Jedino sto mi je dobro palo pod ruku su Crne Cipele, O. Oltvanjia.
Iluminirajte me. Jel ja imam neki gadan problem, oli je nesto drugo, ali meni su Vidojkovic, Z. Ciric i Vuksa V. nesvarljivi. Ne bih da zalazim u knjizevne kvalitete, anpak...

Neko mi preporucio Srpskog Psiha... to sam izbezumljen ostavio posle tri strane. Ajd kapiram kada lose prevedu nesto strano, ali ovo nije izgubljeno u prevodu, ovo je izgubljeno u pisanju. (nadam se da ne vredjam ovde nikoga).

Sta je sa Mirjanom Novakovic?... ima li ona nesto novo? "Strah i njegov sluga" je odlicna knjiga.
I gde su bre te zene? Ne ubrajati Bjelice, Mojsilovicke i ine.

Brzo preporuke, sa kratkim sizeom i osvrtom.

Анониман је рекао...

Marko Vidojkovic je pisac. Sto danas nije lako reci za puno ljudi cije ime se nadje na korici knjige.
Srdjan Valjarevic je isto odlican.

Ivan Bevc је рекао...

Valjarevic je obavezna lektira, Komo je remek delo.

Srdjan V Tesin i njegov odlicni roman Kuvarove kletve i druge gadosti su nesto na sta treba da obratis paznju.

Анониман је рекао...

Tesko je recima objasniti koliko je Miljenko Jergovic dobar pisac, od onih jedinstvenih, stvarno klasa, po mom misljenju obicnog ljubitelja knjige.Lep pokusaj da ga preporucis:)
Ja bih ga stavila u lektiru za srednju skolu...

Ivan Bevc је рекао...

Mislim da ce ga intervju i prikaz knjige mnogo bolje preporuciti, a najbolje je, naravno, da svako ko moze proba da ga cita, siguran sam da ce se mnogi "navuci".

On je recimo u Italiji bio deo lektire nekoliko godina. Tamo se lektira menja svakih nekoliko godina, prilagodjava se novim tendencijama tako da deca osim klasika imaju priliku da procitaju i dosta savremene svetske knjizevnosti. Zamislite da to ovde nekome predlozite.

Анониман је рекао...

Gosn Macasev, nista od zena. Ima ih dosta, ali sve je nekako previse zensko, ili dosadno, ili nepismeno, ili sterilno, ili bogougodno, ili naprosto bezvredno.
Meni se takodje, jako svidela knjiga Strah i njegov sluga, Dunavski apokrifi manje a poslednja knjiga M. Novakovic je Johanns 501, u izdanju Narodne knjige. Nisam je procitala posto mi se nije dopalo ono sto o radnji romana pise na poledjini, a pride ima 500-ak strana, nemam vremena. Ti svakako pogledaj, mozda ti se svidi.
Dubravka Ugresic je odlicna, narocito Zabranjeno citanje i Nikog nema doma, kao i one starije. Ako je racunas u "nase" pisce.
I naravno, uvek se mogu citati drame Biljane Srbljanovic. E to bih ja stavila u skolsku lektiru.
Drago mi je da jos neko ima isto misljenje po pitanju onih polupismenih nesrecnika Vidojkovica i Cirica. Jednom cu da napisem esej o tome koliko su i zbog cega losi i to cu da objavim pa da zavrsimo sa tom kolektivnom prevarom. Vuksu i ne racunam u pisce.
Ilicevo Berlinsko okno je dobro, taj covek bi mogao da napise nesto novo, vreme je. Samo da to ne budu sabrani tekstovi iz YC-a.
Probaj Oprostajni dar (roman) i Njuskace jabuka (eseji), Vladimira Tasica, obe su bolje od Kise i hartije za koju je dobio NIN-ovu nagradu.
Ako si propustio Sudbinu i komentare Radoslava Petkovica, obavezno to procitaj, knjiga jeste stara 10-ak godina, ali sto se mene tice, domaca knjizevnost od tada nije iznedrila nista tako savrseno.
Odlicna je i Opsada crkve svetog Spasa, Gorana Petrovica, iako stil pomalo vuce na pavicevski, no ne smeta. Pri tom se ne obaziri na Sitnicarnicu kod srecne ruke, koja je dosta slabija, mada ovencana NIN-ovom nagradom.
Srdjan Valjarevic je jednostavno super. Kod njega mi se najvise svidja to sto je pismen i inteligentan a nepretenciozan.

Анониман је рекао...

Zar jos ima nekog ko moze ozbiljno da shvata B. Srbljanovic???

Ivan Bevc је рекао...

Djole, verovatno nisi procitao nista od ovoga o cemu se govori, a Biljana te nervira zbog svojih stavova pa k'o velis da i ti nesto kazes...a?

Biljana je veliki dramski pisac, ja licno nikada nisam voleo da citam drame, njihov smisao se u potpunosti vidi tek na sceni.

E sad, glede njenih stavova, ni ja se ne slazem uvek 100% ali to nema veze sa njenim delom.

Ljubisa Ristic je neopevano djubre i ludak ali je uradio par velikih predstava i ja to ne mogu da poreknem ma koliko ga intimno prezirao.

Aleksandar Maćašev је рекао...

e, Vedot, 'fala za preporuke.

"S. i komentare" davno procitao. Odlicna knjiga. "Ogled o macki" je bio sjajan. A bogami i "Senke na zidu". On bese ima novu knjigu? Pominjao mi nesto Bozovic iz Stubova Kulture.

Meni je dobar i M. Prodanovic. Mada nisam citao ove najnovije.

Kad smo vec te mladje/srednje generacije: Gatalica? "Vek" je sjajna knjiga. Nema nigde da se nadje. Jel ima neko kopiju?
Njega nesto pljuju za muzicki amaterizam, ali su i "Mimikrije" bile super.

Анониман је рекао...

Nema na cemu.
Petkovic ima novu knjigu, zove se O Mikelandjelu govoreci. Procitala sam je, al' nesto nisam bila odusevljena. Cudno je napisana, previse konfuzna, natrpane misli, natrpane ideje, kao da ni on sam nije bas znao sta ce i kako ce s tim. Nekako je sve nabacano, izgleda kao prva verzija rukopisa. Ili ja nisam ulozila dovoljno truda u razumevanje istog.
Btw, Gojko je izbeg'o iz Stubova, i osnovao sopstvenu izdavacku kucu, Arhipelag. Objavio je Recnik straha od Ljubomira Erica, i super se prodaje, sto mi je bas drago. On mi deluje kao fini cova.
Mileta mi nije medju omiljenim piscima, bez nekog posebnog razloga, ne mislim da pise lose, samo mi se jednostavno ne dopada.
Raspitacu ti se za Vek, znam ljude,mora da moze negde da se kupi. Pretpostavljam da ti nije hitno.