уторак, 17. јул 2007.

MR. CAB DRIVER

Nedavno uhvatih zanimljivu misao jednog putopisca na nekom od kablovskih kanala, čovek je rekao da po ponašanju ljudi na kontrolnim punktovima lako može da se vidi da li je u pitanju demokratska zemlja ili zemlja pod totalitarnom vlašću.
Ljudi u uniformama preuzimaju obrazac ponašanja onih "odozgo" i odnose se prema običnim građanima upravo onako kako im se čini da mogu ili moraju.
Ako primenim ovaj sistem ocenjivanja onda smo mi negde na pola puta ka normalnoj demokratskoj državi. Ponašanje "narodne vlasti", raznih milicionera, carinika, agenata i sl. se prilično popravilo, naročito u velikim gradovima, dok unutrašnjost još uvek trpi ispade bahatih službenika MUP-a.

Predlažem još jedan način merenja stanja u kome se zemlja nalazi. Vožnju taksijem.
Nepogrešivo sam mogao da ocenim stepen ekonomskog i kulturnog nivoa države već nakon par vožnji. U Rumuniji su presretači na aerodromu spremni da vam do centra grada traže i 70 evra, u centru grada saobraćaju uglavnom fini i pristojni vozači/automobili i tarifa je vrlo prihvatljiva (1km - 0,3e). U Bugarskoj je slično. U Španiji je sve vrlo fino i civilizovano ali me je madridski lokalac odrao uzevši mi 50 evra od aerodroma do centra. U povratku me je to koštalo 20 evra. U Hrvatskoj su pošteni, ali može im se kada im je kada svaki kilometar naplaćuju evro, a start više od 2 evra.
Najlepše sam se proveo u Nemačkoj, u Frankfurtu sam se 4 dana vozio od hotela do sajma i nazad. I uvek je račun bio gotovo isti, +/- 10 centi. Slično je bilo i u Francuskoj, Švajcarskoj i Sloveniji.

Povod za ovaj tekst je prilično neprijatan, rođaku moje devojke je pre par dana taksista udario nanevši joj povredu lica. Dični vozač Beotaksija je prvo vozio 15km na sat i razgovarao mobilnim telefonom, a kada mu je spomenuta gospođa rekla da bi bilo lepo da malo požuri on ju je isterao iz vozila, a onda izleteo za njom i (jer je "zalupila vratima") udario ženu (dvostruku lakšu od sebe) preko lica.
Ok, ludaka ima svuda, ovo može da se desi i drugde. Ali veći problem je što službe koje navodno služe za žalbe u stvari imaju za cilj da vas nateraju da odustanete od svoje borbe da se takvim idiotima oduzme dozvola za rad. Dežurni dispečeri vas zavlače, kažu da se javite u ponedeljak (ovo se dešava u subotu), da oni nisu nadležni, da šef nije tu, da ne mogu da kažu svoje ime...
Sirota žena je otišla i do urgentnog da joj snime povredu da bi imala dokaz, a borba se nastavlja ove nedelje. Tužno je što su joj i mnogi prijatelji savetovali da se "mane ćorava posla" jer su to sistemi napravljeni poput lavirinata u kojima je običan građanin nemoćan. I sam sam se pre 10tak godina sreo sa sličnim problemom, kada sam pokušao da se žalim na ogroman račun koji mi je naplaćen bio sam šetan tri dana od broja do broja i na kraju sam odustao.

Ako vidite Beotaxi Alfa romeo ne sedajte u njega, domaćin je nervozan i ima tešku ruku.

28 коментара:

Анониман је рекао...

Nazalost, jos uvek vazi - koga steta, toga i sramota.

Ivan Bevc је рекао...

To si lepo primetila, pristojne ljude na kraju bude sramota i odustanu. A zlikovci se tome nadaju i raduju.

Анониман је рекао...

Beogradjanin sam koji trenutno zivi u Podgorici i sto se tice pitanja taxija ovaj grad ima razvijen nivo taxi sluzbi na veoma visokom nivou, pa sam ovim komentarom hteo i ja da dam mali doprinos ovom postu. Po relativno niskim cenama vozite se u veoma luksuznim kolima, vozaci su u odelima, veoma ljubazni. Skoro sam bio u Beogradu i bio sam primoran da se vozim raznim "Ko-to-tamo-peva-vozi-misko" najnovijim modelima automobila iz ranih 70tih godina proslog veka, pa sam bio, iz ociglednog razloga, malo iznerviran takvim stanjem. Jedinu prednost koju sam video u Beogradu u odnosu na PG taxi-je je veca tacnost dolazenja na poziv, verovatno jer se u PG taxi bas mnogo koristi, za razliku od gradskog autobuskog prevoza koji se skoro i ne koristi, tako da tvoja tvrdnja o utvrdjivanju ekonomskog i kulturnog nivoa drzave prema voznji taksijem na zalost ne stoji.

Ipak su salteri najbolji pokazatelji.

Анониман је рекао...

lux 3033123
i nijedan drugi

Анониман је рекао...

super sto si ovo napisao. ovo bi inace trebalo da bude u novinama, ali sreca pa negde postoji prostor da se ovo kaze. obraticu paznju ne samo na alfa romeo, vec i na ceo beotaxi, da ga se klonim. lux je stvarno najbolji. nadam se da ce ruka pravde slicni ovog morona i njemu slicne, ili ce uvek biti tako da se pristojni sklanjaju.

Ivan Bevc је рекао...

Drasko, zar je toliko lose u Podgorici? Mislim, to se moze zakljuciti iz tvog komentara :)

Saltere ubrajam u one kontrolne punktove.

Ja mogu da pohvalim Beogradski taxi 9801, vrlo su pristojni. Nekada mi je zeleni bio zakon, sad ga ne vidjam uopste...ne znam da li postoje.

Анониман је рекао...

Moj je savet, ako hoce da ide do kraja, da batali jurnjavu sa taxi udruzenjem i da lepo angazuje advokata i da podnese prijavu u SUP-u.

Magrit је рекао...

Zaista sam zacudjena ovim dogadjajem! Licno nisam imala losih iskustava, uvjek se lijepo ispricamo, mada iz predostroznosti na javnim mjestima govorim ekavski, pa tako izbjegavam glupave komentare i eventualne uvrede. Eto, moram da napravim ustupak. Bilo bi sad kiselo da kazem da gospodja nije morala da mu "soli pamet" - jer je lose ustupati mjesto silnima. Sto se tice prevoza, juce sam se prvi put vozila E linijom, i bilo je poprilicno prijatno - klimatizovano, uredno, cisto, vozac sa kravatom ... osim blago slagersko-narodnjacke muzike. S obzirom na 29 din GSPa, neuporedivo je za 60.

Анониман је рекао...

Gluposti. Ponasanje svanicnih lica je dobar pokazatelj, a ja sam juce vozeci se sa saputnikom po malim mestia u Sremu bio zaustavlen od strane policajca. Redovna kontrola, relativno mlad covek. Stao je pored otvorenog prozora, salutirao, i napomenuo da se radi o redovnoj kontroli. Ljubazno mi zatrazio dokumenta, pregledao ih, zatim trazio i licnu kartu, objasnio da je njegova obaveza da nacini zapisnik o ucinjenom pregledu, i da malo sacekam, to ucinio, vratio mi dokumenta, ljubazno pozdravio i pozeleo srecan put.
Prema ovoj situaciji, zakljucio bi covek da je to malo mestasce sediste EU ili barem UN. Naravno, bio sam veoma zadovoljan.

Ivan Bevc је рекао...

Bobo, to je super, u Beogradu su gotovo uvek takvi, medjutim od ljudi sa juga Srbije cujem da su stari losi obicaji zadrzani tamo. Ono sto nam treba je da svuda budu isto ljubazni i usluzni. Tu su zato da bi mi bili sigurni i od nasih para primaju plate.

Анониман је рекао...

Bogumi Ivane vise nije tako crno na jugu Srbije. Policija je postala finija i mekanija nego sto je ikad bila (istina kontrole po putevima su ceste, ali tako i treba), strasno su ljubazni, ali prekoracenje brzine obavezno naplacuju uz datu priznanicu. I ti onda nemas sta da kazes - prosto ti ljubaznoscu, priznanicom i demonstracijom zakona (..."evo mozete videti da ste vozili 22km/h vise nego sto je dozvoljeno, pa ipak gospodine ovo nije auto put, vec regionalni sa dozvoljenih 100km/h. Kazna je dve hiljade dinara"...) izbiju sve argumente iz ruku(i pare)

Анониман је рекао...

Onaj Jočić onda izgleda radi posao.

Ivan Bevc је рекао...

NA, tu si u pravu, kada se tako postave ti zaista nemas sta da kazes, svaki argument je na njihovoj strani i potpuno su u pravu.

Samo da to postane standard i da se prosiri na jos neka polja delovanja te sluzbe i bice ovo mnogo prijatnija zemlja za zivot.

Анониман је рекао...

A Magrit apsolutno sam zapanjen sto ti iz predostroznosti na javnim mestima govoris ekavicu umesto (ako dobro razumem) maternju (i)jekavicu. Ja bas volim kad neko iznosi glupave komentare i primedbe na neciji racun, jer to najbolje govori ko je primitivan i neobrazovan, ali ne znam kako neko moze povremeno da se odrekne native govora u Srbiji(ne racunam Kosovo tamo je to normalno)? Ne govorimo o npr teskim rasnim predrasudama vec o govoru bivse SFRJ! Ja taj ustupak ne bi napravio nikada, osim ako time branim bezbednost moje porodice. Neverovatno mi je da smatras da je potrebna takva predostroznost u Beogradu. Nisam idealista i dobro su mi poznate pijane(ili trezne) budale, ali jekavica je deo svakodnevnice ovog grada vec citavu deceniju. Tvojom izjavom sam vise zapanjen nego ponasanjem taksiste iz Ivanovog teksta.

Ivan Bevc је рекао...

NA, ja mislim da Magrit prosto zeli da olaksa sebi zivot, ne verujem da bi imala bog zna kakve problem, ali cesto su i glupa pitanja i komentari nesto sto nam apsolutno ne treba...narocito ako su ucestali.

Aleksandar Maćašev је рекао...

Ja bih voleo da se sprovede anketa
"Kada vidite policajca da li osecate pretnju ili sigurnost?". (ili je to vec neko uradio?)
Mislim da nije tesko provaliti rezultate i bez ankete.
Ja se automatski zgrcim (kao recimo Pavlovljev jez, samo bez bodlji) cim vidim uniformu.

Provalio sam i to da je stepen maltretiranja upravo proporcionalan cinjenici koliko "drugacije" izgledate od "coveka iz naroda".
Imao sam nekoliko prilicno neprijatnih iskustava, a sa prethodnim pravilom u funkciji.
Jednom su zaustavili bus u Batajnici (sredina devedesetih, ja na putu za Beograd... duga kosa, dosta umoran izraz lica). Od celog autobusa su meni raspakivali sve zivo. Ljudi su se vec vratili u autobus i gledali kroz prozor dok sam ja stajao rasirenih nogu, a sa rukama na autobusu.
"Znamo da krijes drogu!!!" (urlajuci).

Uzasna pomisao je sto mislim da im stvarno ne mozes nista.

Trebalo mi je dosta vremena da skapiram da su policajci u Americi tu da pomognu (!) Mada je izgled (boja koze, da budem precizniji) ponekad takodje presudan. Verovatno naj(ne)slavniji slucaj Rodny Kinga iz 1995 kada je LAPD ubio boga u njemu, a sve lepo usnimljeno kamerom. (Scena ako se ne varam citirana u "Strange Days" kada mlate Angelu Bassett).
Zanimljiv spisak zloupotrebe na http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cases_of_alleged_police_brutality

BTW, odlican je blog. Moram priznati da mi je to jedini izvor informacija sta se desava u Srbiji trenutno. Kako samo stizes? Meni izgleda kao full-time okupacija.
Ali svakako nastavi.

Ivan Bevc је рекао...

Eh Aleksandre, to sa izgledom je mnogo smesno, secam se kada je Metallica imala koncert u Beogradu policajac je mene izvukao iz mase jer mi je kosa bila izbeljena i rascupana, inace sam bio "normalno" obucen...farmerke, majica... i uredno me naterao da stanem uz zid i rasirim noge... bio je silno iznenadjen sto mi nije nasao cak ni cigarete posto ne pusim... malo su im zastareli udzbenici..

Ali ipak se od tada situacija popravila, narocito je to ocigledno u izbornoj godini :)

Mnogi se ne bi slozili sa tobom i rekli bi da od mene dobijas krivu sliku Srbije, ali hvala na komplimentu :)

p.s. jesi li ti "onaj" AM? :):)

Aleksandar Maćašev је рекао...

Cuj, boli me uvo za te "mnoge". Svi mi citamo "istinu" koja nam najvise odgovara. Iako mediji i istina nemaju nikakve veze jedno sa drugim (sto je ok, ako smo svesni te cinjenice), tvoje pisanje mi se cini najblize "stvarnosti" bar na osnovu onoga sto sam vidim ili cujem od prijatelja.

Ne znam na kog AM mislis, uvek mi isto ime stoji u potpisu ;) (c=ć i s=š)

Ivan Bevc је рекао...

Aleksandar "the design guy" Macasev?

Aleksandar Maćašev је рекао...

Iju, pa kakve su to nedoumice? Naravno da sam taj. Pi' bre, a ja mislio da je moje ime mlogo unikatno, te da ljudi o'ma padnu nicice kad gi vidu.
No, da ne pretvaramo ovo u licnu prepisku. Tastaturu u sake i pisi jos :)

Ivan Bevc је рекао...

Hahahaha, super je to sto je svet zaista mali, Tanja P. je moja drugarica, a nisam siguran ali cini mi se da si iznajmljivao gajbu od moje bivse koleginice L.J.

Pisacu, a ti citaj i komentarisi.

Super je i tvoj blog.

Анониман је рекао...

jbote Ivane ja sam sa tobom bio na tom istom koncertu metallice u bgd i ne secam se da te je neki pandur izdvojio iz gomile! Uh ili mi je mozak poslom ispran ili si ti pobenavio na blogovskom nebu(a mozda sam ja bio previse egzaltiran nastupom mog omiljenog benda i polulud od svrsh 7 albuma metallice)

Анониман је рекао...

Ili je nesto trece u pitanju...

Анониман је рекао...

Ne i prvi koji se našao izgubljenim u opštem saobraćaju, kad smo već tu.

Анониман је рекао...

kako je lepo ivane kad zaobiđeš politikantstvo: odma' ti kao od šale pođe za rukom da napišeš odličan post.

Ivan Bevc је рекао...

NA, to se desavalo dok smo ulazili, nisi tada bio sa mnom, posle smo se skupljali po terenu, ja sam originalno bio na tribinama :)

Maare, sve je politika i nista nije politika, zavisi kako gledas na ovo :)

Анониман је рекао...

sve je politika, slazem se ali postoji veeelika razlika izmedju politike i politikantstva ;)

Ivan Bevc је рекао...

To stoji, ja mislim da se ne bavim ni prvim ni drugim vec da samo komentarisem sa svoje pozicije.