петак, 24. август 2007.

ZABAVNIK

Posetivši otvaranje izložbe Ilustratori Politikinog Zabavnika koje je održano sinoć u galeriji MPU imao sam priliku da sretnem neke drage ljude (Rastko Ćirić, Aleksa Gajić) čija dela su zastupljena na izložbi, da se podsetim fenomenalnih ilustracija koje su mi obeležile detinjstvo, legendarnih stripova, sjajnih strana poput one čuvene "Obucite Cicu, Hogara, Helgu, Popaja...." ili već nekog desetog junaka. Izložene su i ukoričene sveske starih Zabavnika starih nekoliko decenija u kojima se nalaze i takve legende kao što su Đorđe Lobačev, Ratomir Ruvarac, Brana Jovanović (život piše romane)... ma jednom rečju divno putovanje kroz vreme koje nisu uspele da pokvare ni nesnosna dušegupka (sramotno je da prestižna galerija u centru Bg-a nema rešenu klimatizaciju) ali ni prilično loše stanje same zgrade, zidovi su čist krpež, što bi naša drugarica stalno nastanjena u Parizu rekla "pa mogli su bar da okreče, to košta 300 evra"...teško je bilo objasniti joj zašto to izgleda kako izgleda.

Moje detinjstvo su, između ostalog obeležili stripovi, čini mi se da je svakog dana nešto kupovano na kioscima, ponedeljkom Mikijev zabavnik, utorkom Zlatna Serija, sredom Alan Ford, Strip 81/82/83, ili još neki dvonedeljnik ili mesečnik, četvrtkom Lunov Magnus Strip, a petak je bio posebno značajan jer je izlazio Zabavnik koji nije donosio samo strip na srednjim stranama (sećate li se Dikana, slovenskog Umpah-paha?) već i table sjajnog Hogara, rokenrol stranu, verovali ili ne, SF priču, razne zanimljivosti...). Uz sve ovo imali smo razna druga periodična izdanja: Stripoteka, Spunk, Gigant, Eks almahan, Tarzan, Marti Misterija... čitav niz junaka i nevaljalaca, pulpa i vrhunskog stripa, stvarno se imalo uz šta odrastati, a sa stripova se nekako logično prelazilo na knjige, i takav razvoj je, sa ove tačke gledišta, mnogo zdraviji od današnje virtualne stvarnosti koju klinci žive. Strip je mogao da sačeka da odigramo partiju fuce, basketa, između dve vatre ili da se provozamo biciklima, a kada bi se izmoreni vratili stajao je otvoren baš tamo gde smo stali.

Ne kupujem Zabavnik više, tek ponekad ... ima tu ponešto da se pročita ali nije to baš ono na šta sam navikao, ili ja možda više nisam pravi čitalac, možda sam nekako iskliznuo iz one grupe od 7 do 77 godina. Nadam se da ipak ima dovoljno čitalaca da opstane. Nisu ti više sigurno one cifre od pre 20 i više godina kada je štampano 400 000 primeraka svakog petka, čujem da je to sada 20tak hiljada, nije bog zna šta ali kakvo vreme takva i čitanost.

Mislim da ću ga danas ipak kupiti, makar iz pijeteta prema svima onima koji su mi detinjstvo učinili lepim i zabavnim mestom.

19 коментара:

nkl. је рекао...

heh zabavnik. mislim da je svima koji su generacija kao ti i ja zabavnik bio ono... ludilo! krenem da ga čitam od zadnje strane. to je bio takav gušt. čisto da spomenem neke stvari kojih se rado setim a isto su tako uticali na moje detinjstvo. sećam se one braon novčanice 10 din. sećam se malog programa i logo za crtani film u obliku L sa očima onim. sećam se i bioskopa. oh kako sam voleo tada da budem bolestan samo da bih ostao kući i gledao zimski bioskop. :D sve je bilo mnogo sporije i mirnije.

Ivan Bevc је рекао...

Inatrc mlif (tako smo citali naopako)

Zimski bioskop je bio vrh, omiljeni film: Svet divljeg zapada (kad robot Yul Briner poludi)

nkl. је рекао...

hahahahah :D kako je meni to bio jak film. imao je elemente horora. sećam se one scene kada izlazi iz one lab. i kreće prema kameri odn. juri nekoga. ne mogu baš da se setim.

a, ja i šveca smo kada počne crtani i pred sam kraj govorili na glas: biće, biće, biće /u fazonu "još, još!" :D odlepimo kada ne ude i odlepimo kada bude -zaređa se po dva ili tri.

Анониман је рекао...

Od pre dve godine ponovo sam poceo da kupujem Zabavnik posle nekih desetak godina poauze, i to je ubedljivo najbolje potrosenih 90ak dinara na stampu u Srbiji.
Uz sve one silne tracerske-politicki-analiticke-urbane-muske-zenske-sokantne-nezavisne i ine sarene tricarije na kioscima, Zabavnik je cista uzivancija.

Анониман је рекао...

nisam ja to ni prestala da kupujem. a citam ga i online.
stvarno je najpametnije potrosen novac na stampu u Srbiji.

Анониман је рекао...

Jao Zabavnik ..... obuci ovog ili onog bila je moja omiljena strana. Danas takodje ponekad kupim Zabavnik (neuporedivo bolje nego odvratni Kozmo), ali mi se cini da mu je kvalitet malo opao, barem zbog toga sto nema autorskih prica. "Zivot pise drame" nikada me nije zanimao.
Mnogo ti hvala sto si javio za ovu izlozbu, nisam znala da je otvorena. Moram je obici. Prije 2 godine na Beokonu sam kupila kopiju ilustracije Boba Živkovića - njegove ilustracije su mi u Zabavniku omiljene :)

Ivan Bevc је рекао...

Bas mi je drago da cujem da fan baza postoji, barem medju nama veteranima...ali zna li neko citaju li "novi klinci" PZ?

Boba sam zaboravio da spomenem, ima mnogo njegovih urnebesnih ilustracija.

Анониман је рекао...

Koliko ja cujem, citaju. Ne veliki broj, jer pored Zabavnika postoje i mnogi drugi casopisi. Vjerovatno je tome doprinio i NG Junior, koji je zaista odlican. Vidim da se mladje generacije prije odlucuju za video igre - a svi znamo da je vizuelno privlacnije od pisanog. Ali me raduje sto su se pojavili Beli Put i slicni, pa su strip i crtez ponovo popularisani.

Анониман је рекао...

A baka Staka i deda Ceda? :)

Kod mene je devedesetih besparica ucinila svoje i prestala sam da ga kupujem, a onda je, nazalost, petak bez "Zabavnika" presao u naviku. Kupim ponekad, tek da vidim sta se promenilo. Promenilo se mnogo toga, a da budem iskrena - ni ja vise nisam ista i, kao sto kazes, izletela sam iz one grupe "do 77". Medjutim, znam da se jos cita, neki drugari nikad nisu prestali da ga kupuju i redovno ga citaju svojim klincima, a vidim i da deca u komsiluku razmenjuju brojeve - ohrabrujuce i vraca u detinstvo.

Hvala za divno podsecanje.

Анониман је рекао...

Na moju veliku zalost odrastanje me je odvuklo od uzivanja u stripu i nekako su mi knjige zamenile izmisljene svetove, vise mi je odgovaralo da pustim um da vizualizuje reci nego da mi ih neko drugi predstavlja, a tako osecam i danas. Nekada sam bio strasan fan PZ, imao sam i ukoricene brojeve od pre II svetskog rata, sate i dane sam provodio u biblioteci Djordje Jovanovic, sjajnih ociju iscitavajuci brojeve koje ne posedujem. Ponekad se desavalo da u decijem delu ostanem poslednji, i da izlazim zajedno sa zakljucavanjem biblioteke. U podrumu sam imao kolekciju od preko 700 PZ, i od skoro svih nabrojanih stripova sam takodje imao impresivne kolekcije. Uzivao sam u skupljanju, Lunov Magnus stripa, Zlatne serije, stripoteka, eksova, Lasera, Dilan Dogova, Marti misterija, posebno Alan Fordova, a onda je pojava video rekordera odvukla moju paznju na film, knjige su me inficirale virusima pozudnog citanja stranica, a od tih divnih kolekcija hiljada stripova, ostao je kod mog kuma (nadam se) skorokomplet Martyn Misterie i dosta Dylan Dog brojeva, pokoji Eks, Tarzan... Mogu reci da su ti stripovi obogatili moje detinjstvo, i doprineli opstem obrazovanju na zdraviji nacin nego sto je slucaj danas.
Fanastiku sam zavoleo preko kratkih prica u zabavniku, verovali ili ne i ripley su probudili u meni zdravorazumsku sumnju (nista nisam verovao:), a strip u sredini sam uvek ostavljao za kraj. Seirio sam :)

popkitchen је рекао...

Gomila cinjenica i zanimljivosti iz svakakvih oblasti ... ponekad mislim da mi je obrazovanje stalo sa prestankom chitanja Politikinog Zabavnika

Ivan Bevc је рекао...

Hej, pa ima nas dosta, to je lepo znati. Stvarno, gomilu stvari sam naucio odatle, mada ripliju i "jeste li vec culi da" takodje nista nisam verovao.

SF price su bile sjajne, Asimov, Klark, Silverberg, Pol...sve asovi 60tih i 70tih, stvarno je bilo famoznih stvari.

Bravo za Laser NA, to sam zaboravio, a Sudija Dred i Robo price su bili sjajni stripovi.

Aleksandar Maćašev је рекао...

ZABAVNIK !!!... a kao klinac sam ga zvao Zavabnik.
Jos jedan relikt idilicnog pre-90's vremena. Kupovao ga je moj deda i moj cale. Cale se petkom vrati sa posla, pa onda tuca ko ce da prvi zgrabi Zabavnik. Pa sam ga kupovao ja sve do sredine 90-tih... i sada ga ponekad iz nastrasnije nostalgije turim u korpu.

Skupljanje Zabavnika je bila nevidjena pasija. Jos uvek imam gomilu starih brojeva na tavanu u Beceju. A znam coveka ciji cale ima SVE brojeve ukoricene. Imao sam osecaj da sam uleteo u borhesovsku rajsku biblioteku.

Sta spomenuti, a da niste vec rekli. Korto Malteze u sredini, mada sam voleo i Crnog Bradu, pa Flash Gordon, pa sam umro od srece kada su izasli Star Wars u stripu, pa Rip Kirby (na kojeg se lozila moja sestra) i Fantom. Nevidjena kolekcija SF prica. Bim i Bum. Hogar. Jel se seca neko Srafka, stripa o robotu u jednom kaisu? "Batine koje se pamte". Cicin Kutak je bio zakon.... imam zbirku isecenih lutkica na oblacenje na onom istom tavanu. Pa nevidjeni ilustratori. Stari Zabavnici (70-te) su imali super "oslikane" ilustracije na naslovnoj. Pa HIT strana sa top listama i pop-rock vestima - obavezno stivo u pre-"Rock" eri. Ja sam bezrezervno verovao i Ripliju i "jeste li vec culi da..."... samo da se zna ;)

Zao mi je sto necu moci na izlozbu.

Strip trziste je bilo molto jako. Apsolutni favorit: ZAGOR. Kupovao ga i sada po pijacama dok nisam nabavio sve skenirane brojeve (sto nije isti gust, ali sta sad). Sudija Dred u Laseru. Stripotekaaaaaa.... daaaaaaa
Pa Marti M, pa Dylan Dog... izlazio je cak i domaci Crni Rok po filmu sa Lj. Samardzicem.

ajao, mogu ovako do sutra
over 'n' out

Анониман је рекао...

Sveto trojstvo iz ranog detinjstva: Fantom, Mandrak, Rip Kirbi - ne neizostavno tim redom. Kad vec pomenuste ugursuze Bima i Buma, ima li ih negde na Netu?

Magrit је рекао...

Ček, ček .... prošlo je par dana, a ti nisi napisao post ?! CCCCC :) :)

Ivan Bevc је рекао...

Eh, a Modesti Blejz? Vlazni san svih nas koji smo tako zeleli da budemo kao Vili Garvin.

thinking of linking је рекао...

...i nas koje smo zelele da budemo Modesti bas zbog tog Garvina.

Aleksandar Maćašev је рекао...

Daaaaaa, Modesti... koja uber cica...
ali i ja sam 'teo da budem Modesti zbog Vilija:) Vilijevog willy-a :))))

Ivan Bevc је рекао...

Hahahaha, pobogu gospodine Maćašev, pa zar ovako na temi koju čitaju mala deca!!!???