Izbegavam da gledam ekonomsko propagandni/promidžbeni ili kakav god program, smatram ga užasom koji nam zagađuje mozgove ne samo jer pokušava da kod nas stvori potrebu za nečim što nam u 90% slučajeva ne treba već i zato što (uz retke izuzetke) zaista vređa inteligenciju iole kulturnijeg gledaoca. Dok je zapadni svet od kreiranja reklama stvorio gotovo umetničku kategoriju (što toj industriji ne oduzima na perfidnosti i lošoj nameri, ali se bar te tvorevine prva dva-tri puta daju odgledati sa guštom i uživanjem) mi, okasneli tranzicionari bivamo tretirani kao retardirana deca. Ne samo što zbog niske kupovne moći moramo da trpimo da nam film i seriju prekidaju reklame za jeftine proizvode za ličnu higijenu (valjda ne trošimo istih dovoljno) umesto da bar odmaramo oči na reklami za tehniku i automobile, već su i te reklame koncipirane tako da besomučnim ponavljanjem istog tupavog sadržaja isperu (!) mozgove kupaca. A posebno idu na nerve oni najbedniji pokušaji da se plagira bilo dizajn pakovanja koji bi trebao da podseća na proizvod iste vrste koji je superioran na tržištu, bilo sama reklamna poruka kroz krađu ideje ili "pozajmljivanje" iste iz neke druge, najčešće pop kulturne oblasti.
Verovatno ovog posta ne bi ni bilo da juče nisam video 4 vezane reklamne poruke koje su sve do jedne vrištale od pozajmica. Prvo je išla reklama za nekakvu mineralnu vodu čiji logo, boje i oblik flaše neverovatno podsećaju (blaga reč) na popularnu hrvatsku vodu Janu. Odmah potom pokušali su da me ubede da je neko sredstvo za pranje posuđa vrhunskog kvaliteta, verovatno zato što je dizajnom pljunuti Feri, zatim je neka fabrika sokova besramno maznula fazon sa hodanjem po vrelom pesku da bi se došlo do omiljenog napitka, a to je Pepsi uradio pre dosta godina, naravno sa daleko efektnijim rezultatom....i na kraju, moji omiljeni točioci benzina OMV mrtvi hladni odradili su (nekome verovatno simpatičnu) reklamu u kojoj nekakav japi drži hrpu tabli sa natpisima koje spušta jednu po jednu saopštavajući nam tako poruku...nekako sam više voleo onu koju mi je, na vrlo sličan način, saopštavao Bob Dilan u spotu za pesmu Subterranean Homesick Blues.
Sve me je to podsetilo na skandal koji je pre 10tak godina izbio oko izvesne čokolade koja je bila spakovana u ljubičasti omot sa kravicom koja bezbrižno pase na brdovitom pašnjaku, a preko većeg dela omota stajao je (vrlo poznatim fontom) ispisan natpis Milica. Neko je reagovao, pukla je bruka, čokolada je nestala sa rafova, a svi smo se smejali tome kao sjajnom primeru tipično srpskog bezobrazluka u pokušaju koji se rukovodi maksimom "da ja probam, pa ako prođe - prođe, ako ne, nikom ništa".
To "nikom ništa", tj. odsustvo ozbiljne kazne za pokušaj bezobrazluka koji nekome nanese i neku štetu je tema za mnogo ozbiljniju priču od ove i tiče se daleko bitnijih aspekata naših života.
Imaćete priliku da se malo odmorite od mene jer ću zbog službenog puta u Bukurešt verovatno biti sprečen da sutra i prekosutra objavim nove postove, ali, ako sve bude kako treba, čitaćete izveštaj sa tog puta već u subotu oko podneva.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
- Create your own travel map or travel blog
- Visit TripAdvisor.com
19 коментара:
te loufaj-loulajf reklame su dno, narocito one u kojima neko izvuce iz poda (recimo, u bioskopu!) neko sredstvo za pranje vesa. idiotizam, nimalo duhovit.
volim neke reklame, ali ih slabo pamtim. mislim da mi je najomiljenija ona sa bezbroj sarenih loptica, ne znam da li je za sony ili tako nesto.
srecan put!
Ona reklama za MTS je bila genijalna.
Hvala loveless, idem Lufthanzom, valjda necu imati jatovske probleme.
Na koju mts reklamu mislis?
Prijatan put, lijepo se provedi i opusteno sa izvjestajem, ne moras da zuris, iako volimo da te citamo :) .... Cudno je i sledece: sto se o nasim reklamama raspravljalo na svim mogucim forumima kod nas, najcesce u temi "Koja vam je najgluplja reklama" - da li je moguce da niko iz reklamnog svijeta nije procitao tu kolicinu gadjenja i nerviranja reklamnim porukama?
Oduvek je jedan deo "elite" insistirao na estetici ruznog i glupog, novom primitivizmu i srodnim pogledima na svet i umetnost. Zato je njima uvek blize da pricaju o sto glupljim reklamama, neinventivnim resenjima, i kako ih to sve nervira (gde mogu da racunaju na svesrdnu podrsku nisko obrazovanih i neinteligentnih pojedinaca koji, gle slucajnosti, takodje deluju na istom nivou), nego da raspravljaju o kvalitentnim, duhovitim, modernim reklamama kakvih ima, i to sve vise.
Ja stvarno ne razumem, ako imas problem sa onim o cemu i kako pisem zaista ti nije mesto ovde. Pazi, ne govorim ni o kakvom proterivanju i slicnim merama, ja, da podsetim uredjujem svoj blog i mogao bih da brisem sve one koji me nerviraju, sto naravno, necu ciniti dok god to ne prelazi granice dobrog ukusa.
Ovog puta sam se osrvnuo na reklame koji su ociti plagijati, sta tu ne razumes? Kao ilustracije sam poredjao neke vrlo uspele, cisto da naglasim razliku izmedju originala i falsifikata. Neki drugi put cu se sigurno osvrnuti na neke vrlo uspele i inspirativne primere.
I ne shvatam gde si ovde video insistiranje na estetici ruznog, shatas li uopste taj pojam?
Hajde ti lepo uzmi pa pisi nesto suvislo pod svojim imenom umesto sto se bavis virtualnim zapisavanjem svega sto te tera da se osecas inferiornim. Vidim da te ovo mesto ocito inspirise ali te molim da ga, ako nemas nesto zaista konstruktivno da primetis i napises, zaobilazis iz cisto ekoloskih razloga.
Moj komentar odnosio se na rasprave na forumima, i odgovor je na komentar pre mog.
U tom slučaju molim te da primiš moje izvinjenje. Reagovao sam ishitreno, što je verovatno delimično rezultat raznih nesuvislih komentara koje u poslednje vreme dobijam, ali to nije opravdanje.
Izgleda da i ja postajem paranoičan.
p.s. potpisujte se, molim Vas, smanjicemo broj nesporazama.
I reklama je roba, kao i sam proizvod koji reklamira. Kad neko ko hoće da proda neku robu razmišlja o marketinškoj kampanji, on u obzir uzima cijenu kampanje i potencijalni profit koji ce mu reklama donijeti. E sad, Srbija je možda ne toliko malo, ali zato vrlo siromašno tržište, pa se tu ne može očekivati veliki porast profita bez obzira koliko se uloži u reklamu. Zato se svi uglavnom odlučuju na jeftinija i jednostavnija rješenja kopiranja stranih reklama ili direktne nadsinhronizacije (kako se "zvaše" onaj što reklamira ono sredstvo za čišćenje, Milan Petrović ili tako nešto, mislim da je u Hrvatskoj Ivan Horvat). Mislim da i u Srbiji ima kreativnih ljudi i dobrih marketing agencija koje mogu da urade dobru i interesantnu reklamu, ali se mnogima ne isplati da ih anagžuju.
Znate kako, danas toliko traženi Nektar (pretpostavljam da se do današnjeg dana nije promenio proizvođač) je počeo kao plagijat Next sokova (o tome su pisali brojni štampani mediji, mislim da negde još uvek čuvam taj isečak).
Ipak, meni najtragičniji primer krađe ideja bila je reklama Centro proizvoda, u kojoj izvesna vesela domaćica peva "Holding Out for a Hero" u svojoj kuhinji, dok secka, meša, kuva i šta sve ne. Identičan prizor, ali mnogo šarmantniji (na čemu treba zahvaliti predivnoj Cate Blanchett), viđen je u Banditima Barryja Levinsona.
Znate li kako dobar deo ovdasnjih privrednika angazuje agenciju: tako sto uzme one koji su napravili nesto sto se njima dopalo i kazu: napravi meni isto tako. To je bolji slucaj, vrlo cesto sin/cerka gazde osnuju marketinsku agenciju koja onda radi ekskluzivno za tatu.
Da ima kreativnih ljudi to nije sporno, ali se cesto desava da njihova kreativnost nikome ovde ne treba. Secate li se da su u staroj SFRJ najbolje reklame imali Slovenci? A vecinu tih reklama radili su ljudi odavde...eto.
o, da, kako sam mogla da zaboravim tu kradju iz filma bandits, totalno sam se iznervirala, ali ne jer sam kao neki posebni fan tog filma, nego kao, koliko NEINVENTIVAN mozes da budes, a bavis se time. i dalje insistiram na lepoti one reklame sa sarenim loptama, ne mogu da proverim da li jeste za sony, posto su mi ukinuli pristup you tube-u na poslu:((
lufthanza uliva daleko vise poverenja...:)
Kao prvo - srecan put uz Lufthanzu se podrazumeva; kao drugo - tekst je kao i uvek sjajan; kao trece - iako je sve vise divnih mladih dizajnera i ljudi koji ozbiljno shvataju ovaj posao, vecina investitora, nazalost, posluje u skladu s tezom: "Kakav bre marketing, s markama smo odavno raskrstili, sad je evriting!" Sto god im to znacilo.
Hm. Uvek vruća tema. S obzirom da sam u poslu oko istih (reklama), recimo da pripadam onom kreativnom miljeu koji bi trebao da ih kreira, vrlo dobro znam s čim se bilo ko suočava kad "estetika" treba da se proda. I kad neestetskog kupca (klijenta), treba da ubediš da njegovo "ne sviđa mi se" nema nikakvu tržišnu a kamoli estetsku vrednost.
No, to naravno, nije razlog, da se isti ne edukuju na ne znam ti ni ja koji način, stvarajući jednu sliku Srbije koja se ponaša kao da ima posla sa belom kugom ideja, a mislim da nije tako.
Elem. Ima jedna i druga strana medalje. Da uđeš u prevoz, ili bilo gde negde staneš u stvarnu realnu grupu potrošača, i shvatiš da gomila ljudi nije okupana. I onda se onako preispitaš, da li su stvarno one reklame za retarde, ili treba da budu još retardiranije sa sve SAPUN JE SVEGA TRIDESET DINARA, POBOGU OKUPAJTE SE.
Teško je izaći iz neke subkulture u kojoj svako od nas živi. Ali još teže naučiti ljude da imaju muda, i puste kreativnost da vodi jedan nula. Sujeta je čudo. Gde god da okreneš.
I slažem se, da kad se stvarno ponese odgovornost za sve što se uradi, ili da prevedem narodskim jezikom, kad se svako za svaku glupoščinu lepo omlati po džepu, mislim da Milica više neće biti na policama. No, često, iako ne na prvu loptu logično, sam brend koji se kopira, dobije još veći awareness kod potrošača, pa se jaki brendovi, koliko bore i protiv toga, toliko tome i raduju.
Ali da ne širim temu.
Da pojasnim oko vode Jane. Kupljena je i ona i Rosa i još jedna bugarska voda Bankia od strane CocaCole, i samo su radili implementacije za jedno i drugo i treće, te nemoj da te iznenadi, što sve liči jaje jajetu. Ni CocaColi se ne troše pare, ako baš ne mora. A ne mora.
Ali o krađama, ne mogu da mislim. Od toga mi se povraća, u bilo kojoj sferi. Specijalno u promidžbenoj.
Nemoguce? Koka-kola da "krade", bude neinventivna, stedi i tretira kupce kao idiote. Jer znaju da nikome ne moraju da odgovaraju za to. Bojkot! Shvatice oni da ne mogu tako i propasce Coca-Cola, seljacko pice koje i tako ne pije niko urban ko zeli drugacije drustvo. Necu vise nikada da pijem CC. BOJKOT! Do kraja, do pobede, do smrti.
Ivan Bevc said...
Da ima kreativnih ljudi to nije sporno, ali se cesto desava da njihova kreativnost nikome ovde ne treba.
zaglupljivanje, zaglupljivanje i na kraju zaglup. odn. stvori se taj mentalni obrazac razmišljanja i ponašanja. zato je i najgledanija naša televizija verovatno pink. mislim. i ostale nisu daleko od kiča, šunda, primitivizma.. i onda ne očekujem da reklame budu inteligentne, zanimljive. naravno. ne volim ni jednu našu reklamu. postoje samo neke scene ili segmenti istih koji mi se dopadaju, ali to mogu samo na jednoj ruci da izbrojim na prste koliko ih ima. i to ne sve prste da iskoristim. kada su strane reklame u pitanju. postoji jedna koju verovatno nikad neću zaboraviti a reklama je za audi auto. elem.. kad sam je prvi put video naježio sam se. jedva sam čekao sledeći put da je vidim, ali nije bila učestala. odn. nije se prikazivala često.
deda vodi svog unuka da mu objašnjava tragove, odn. uči ga. prvo nailaze na trag od lisice, pa na trag od zeca... i tako dok ne naiđu na trag od audia. inače u celoj reklami se ni u jednom momentu nisu pojavila kola. nigde auta!!! :D
srećan put :D ali ti si verovatno sada na putu.
@loveless
da, to je reklama za sony
sony bravia (bouncy balls)
Постави коментар